Ytterligere medlemsfordeler

Som organisert i Fellesforbundet har du mange fordeler. Tabellen under viser hvilke rettigheter organiserte har i forhold til uorganiserte. I tillegg får du gode forsikringer og andre rabatter gjennom LOfavør.

FordelOrganisert med tariffavtaleOrganisert uten tariffavtaleUorganisert
LønnGarantert, avtalefestet minstelønn. Mange avtaler gir rett til lokale forhandlinger.Ingen generell lovfestet minstelønn i Norge,

Ingen generell lovfestet minstelønn i Norge, utenom allmenngjorte tariffavtaler. Lønn fastsettes i utgangspunktet etter avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Arbeidstid37,5 eller mindre pr. uke. Bistand ved ufrivillig deltid eller brudd på lov eller avtale om arbeidstid40 timers uke. Bistand ved for eksempel ufrivillig deltid eller brudd på lov om arbeidstid40 timers uke
PermisjonerLovfestet fødsel, omsorgs- og utdanningspermisjon. Lønn 14 dager for far i forbindelse med fødsel/adopsjonLovfestet fødsel, omsorgs- og utdanningspermisjon. Ingen lønn for far i forbindelse med fødsel/adopsjonLovfestet fødsel, omsorgs- og utdanningspermisjon. Ingen lønn for far i forbindelse med fødsel/adopsjon
OvertidMinst 50 % og ofte 100 % tillegg40 % tillegg40 % tillegg
Tillegg for natt-, helg- og skiftarbeid Sikrer deg diverse tillegg som kvelds-, natt- og helgetilleggIngen reglerIngen regler